Jaký bude Tesla Model 3?

Poslední březnový den představí Tesla Motors nejnovější přírůstek do své rodiny elektromobilů. Bude to všemi očekávaný, cenově dostupný, elektromobil Tesla Model 3. Jaký bude? Pojďme si shrnout co o něm dosud víme.

Model 3 je šéfem Tesla Motors, Elonem Muskem zmiňován jako strategická meta minimálně od představení Modelu S. Má to být automobil, který firmě zajistí stabilitu a konkurenční výhodu. Pro trh pak je zásadním milníkem, který má značně urychlit rozvoj elektromobility a vést k její dominanci na automobilovém trhu. Má jít o dostupné auto. Nicméně nejde o auto levné. Jeho cena má být $35 000 (cca 850 000 Kč bez cla a DPH). Což odhaduji na částku cca 1 100 000 Kč v základní verzi. To opravdu není levné auto.

Rozměry

Už v prvních zmínkách o Modelu 3 se objevila informace, že nové auto bude cca o 20 % menší než Model S. Kamarád Roman, spoluautor tohoto blogu, se pokusil nastínit, jak asi velké to bude auto:

“Když vyjdeme z délky a šířky Modelu S, dostaneme plochu 10,869 m2. Zmenšení o 20 % odpovídá cca 8,69 m2.”

Že si to moc neumíte představit na autě? A co třeba tohle:

Škoda Superb má plochu 9,06 m2 a Octavia pak 8,45 m2.

To tedy znamená, že můžeme očekávat auto odpovídající velikostí někde mezi Octavií a Superbem. To vůbec není malé auto! A my s Romanem říkáme, jo, to se nám líbí!

Dojezd

Dalším, při rozhovorech zmiňovaným parametrem, je dojezd. Pro elektromobil klíčový parametr. Elon Musk hovoří o reálných 320 km. To by znamenalo, že baterie bude mít minimálně dvojnásobnou kapacitu než aktuálně prodávané konkurenční elektromobily. Například BMW i3 má reálný dojezd 120 km a baterii s kapacitou 21,6 kWh. Pokud budeme uvažovat o čistém násobení a nezahrneme do výpočtů fakt, že Model 3 může vážit více než BMW i3, dostaneme se na kapacitu baterie cca 65 kWh. Nejblíže tomuto číslu je v produkci Tesla Motors baterie s kapacitou 70 kWh, která je v nabídce u Modelu S. Ale klidně by mohlo jít o kapacitu 60 kWh. Vše závisí na konstrukci a materiálech.

Ještě se vrátím k váze. Model S má kostru z hliníku. V případě trojky lze očekávat ocel, protože hliník je drahý. To by mohlo znamenat, že auto menších rozměrů na tom může být váhově stejně jako Model S. Přiznávám, že tohle je velká spekulace.

Faktem je, že váha je alfou a omegou dojezdu. Nejdražší komponentou elektromobilů je stále baterie. I když Tesla Motors díky výstavbě Gigatovárny pracuje na snižování jejich výrobních nákladů, bude muset nějak vybalancovat celkovou váhu auta, kapacitu baterie a cenu.

Výbava

Model S je nabízen s velkou škálou výbavy. Už základní verze disponuje funkcemi, které bych rád viděl u svého auta.

Co je ale zásadní pro budoucnost dopravy? Autopilot. Bude ve výbavě? Podle všeho ano. Určitě ne v základní, ale za příplatek bych ho čekal.

Co víme s naprostou jistotou, Model 3 bude mít velký dotykový displej. Vychází totiž ze základního konceptu Tesla Motors – počítači na čtyřech kolech.

Další, ne úplně nutná výbava je dual motor. Sice dodá autu zásadní jízdní vlastnosti využitelné hlavně v zimních měsících, ale není to úplně zásadní věc, bez které bychom se neobešli. Každopádně lze očekávat, že motor v novém modelu Tesla Motors bude nižšího výkonu než jakými jsou vybaveni starší sourozenci S a X.

Mimochodem, víte jak vzniklo označení Model 3, které Tesla prezentuje jako tři rovnoběžné čárky?

Kdysi na nějaké tiskovce se novináři ptali Elona Muska na jeho plány s dalšími vozy Tesla Motors. To už bylo jasné, že nové SUV bude model X. V žertu kdosi přišel s písmenem E, čímž by všechna tři písmena dala dohromady slovo SEX.

Od té doby nikdo o zamýšleném menším elektromobilu nemluvil jinak jak o Modelu E. Jenže písmeno “E” má registrována automobilka Ford a nehodlala se ho vzdát. Tesla si tedy registrovala číslo 3, které je graficky éčku nejblíže. A vyobrazení třemi vodorovnými, rovnoběžnými čárkami pak může odpovídat původnímu záměru.

Jak a kdy objednat?

Tesla Motors nastavila u svých zákazníků, fanoušků a investorů velká očekávání. Postupně uvolňuje další informace. Třeba to, že si Model 3 můžete předobjednat za 1000€ a to buď 31.3. přímo v galeriích Tesly, jakmile otevřou (tedy v případě Evropy celý den před oficiálním představením) nebo na webu, jakmile začne oficiální představení nového auta.

To samozřejmě samo o sobě nezajistí, že budete mezi prvními. Přednost mají majitelé předchozích modelů (Roadster, S, X), protože Tesle věřili a svým nákupem jí umožnili vyvinout trojku. A ještě před zákazníky mají přednost vlastní zaměstnanci, kteří snad budou moci objednat už 30.3. Podotýkám, že drtivá většina z nich je na tom stejně jako my. Ještě nové auto neviděli a budou tedy také kupovat zajíce v pytli.

Pevně věřím, že zajíc made by Tesla bude řádně vyvinutý, jak se patří rychlý, dlouho vydrží běžet a bude to krasavec!

Tak nezapomeňte, webový přenos z Kalifornie začíná 1.4. v 5:30. Budete se dívat?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..