Opravdu je Tesla o tolik horší jak tradiční automobil?

YouTuber Ben Sullins hezky shrnul fakta o vozidlech společnosti Tesla. Obul se zejména do těch, kteří se Tesle smějí za každou cenu. Každý neúspěch, nehodu, poruchu berou jako svatý grál neschopnosti firmy dodat funkční automobil. Pojďme se tedy podívat na jednotlivé body.

  1. Všechny vyráběné modely jsou až nesmyslně výkonné. Není výjimkou, že drahý Model X ve verzi Performance na čtvrt míle porazí mnohem dražší sportovní automobily. Nutno dodat, že Model X je těžké SUV s váhou kolem 2.5 tuny. Každý Tesla majitel vám potvrdí nikdy nekončící adrenalin při každém sešlápnutí pedálu. Takhle věc se prý nikdy neomrzí.
  2. Ekologie. Vypracováno bylo již několik studií. Některé ve prospěch EV, jiné ve prospěch aut se spalovacími motory. Zde hodně záleží na tom, jakým způsobem je elektřina v dané zemi vyráběna. Pokud převážně fosilními palivy, pak je ekologická návratnost elektroauta delší, nikoliv však nemožná. Podle amerického energetického úřadu je efektivita přenosu elektrické energie z rozvodné sítě na kola 62%. U spalovacího motoru je to pouze 21% mezi benzínovou stanicí a koly. Díky skutečnosti, že fosilní elektrárny vyrábějí elektřinu při mnohem menších ztrátách, je možné i elektroautem jezdit úsporněji.
  3. Údržba a opotřebení hnacího ústrojí. Motor obsahuje ~2 pohybové části, jednostupňová převodovka ~17 pohybových součástek. To je zlomek toho, co je potřeba k rozpohybování spalovacího motoru.
  4. Pořizovací cena a provozní náklady jsou jasně ve prospěch elektromobilu. Pokud vycházíme s amerických cen, pořizovací cena Tesly Modelu 3 ve verzi Standard Plus se pohybuje kolem hodnoty $39.500. Pokud započteme cenu provozu za prvních 5 let, tedy energii, servis, pojištění atd., dostaneme se na cenu $48.484. Oproti tomu nové BMW 3 Series 320i v základní výbavě stojí $38.335. Nicméně, po započtení nákladů na pětiletý provoz dosáhneme ceny $61.345 – a to ještě pouze za předpokladu, že se nebude zvyšovat cena benzínu, nafty ani elektrické energie.
  5. Autopilot je součástí každého automobilu, který vyjede z výrobní linky Tesly. Všechny vozy jsou tak vybaveny technologií, která při pouhé aktualizaci softwaru umožní plně autonomní chování vozu. A podle všeho je Tesla s přípravou aut na autonomní řízení nejdál – tradiční automobilky v tomto směru výrazně zaostávají. Plnému nasazení v příštím roce tak může bránit hlavně (nebo pouze?) chybějící legislativa. Otázka tak zní, disponují evropské automobily v cenové relaci Modelu 3 technologií, která umožní, že za 2 nebo 5 let budou jezdit sama?
  6. Pravidelné softwarové aktualizace přinášejí neustálá vylepšení. Který majitel jakéhokoli jiného vozu může říct, že se jeho auto postupem času stává lepší, než když jej zakoupil? Majitelé Modelu 3 od své koupě získali: 5% větší dojezd, 5% vyšší výkon, ochranu kabiny před přehřátím, automatickou klimatizaci (například pokud necháte ve voze psa), využití integrované kamery jako záznamové kamery nebo také hlídací režim, který pomocí kamer sleduje okolí vozu.

Z mého pohledu je Tesla stále na začátku a nemám důvod automobilce odpouštět chyby, které by si ostatní automobilky nikdy nemohly dovolit. Musím však uznat, že Tesla svým přístupem mění status quo a narušuje vyvážený trh tradičních automobilek.

zdroj: Dear Tesla Haters

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..