Tesla Model X představen!

Jsou firmy, co využívají Kickstarter a jemu podobné crowdfunding portály, aby si zajistily odbyt pro své produkty. A pak je tu Tesla Motors, která si crowdfunding uspořádá na své triko.

Více jak 27 000 objednávek, 3 roky čekání, vyprodáno do polovinu roku 2016. To je nové SUV Tesla Model X.

Brzo ráno středoevropského času, 30. září 2015 se konečně dočkalo výše zmíněných dvacet sedm tisíc odvážlivců, kteří svěřili své peníze v podobě zálohy na vůz, o kterém věděli pouze toto:

  • Bude postaven na podvozku Tesla Model S.
  • Bude mít zadní dveře otvírané vzhůru – falcon wing.
  • Bude mít 17” velký dotykový displej.
  • Bude mít tři řady sedadel a pojme až sedm dospělých osob.
  • Možná bude vypadat jako prototyp představený na jaře 2012.
  • Možná se začne vyrábět v roce 2013.

Byli byste tak odvážní a složili zálohu na auto, u kterého jste viděli prototyp, nemohli se v něm projet a absolutně neměli tušení kolik vlastně bude stát?

A přesto se našlo takové množství lidí, kteří své peníze svěřili Elonu Muskovi a jeho firmě Tesla Motors. A čekali. Čekali dlouho. Ti nejdychtivější čekali celé tři roky, protože zahájení výroby bylo několikrát odloženo. Naposledy na jaře tohoto roku, kdy se Elon na svém Twitteru omlouval, že mají zákazníci vinit jeho, protože je puntičkář a chce mít první elektrické SUV vymazlené do posledního detailu.

Soudě podle videa z představení vozu, se mu to povedlo na jedničku.

Design je velmi subjektivní záležitost, takže se mnou nemusíte souhlasit, ale já si myslím, že to auto je velmi elegantní. Prospěla mu změna masky, která byla na prototypu převzata z Modelu S. Změnou prošly také světlomety. Ohromující je výhled z místa řidiče, který má před sebou čelní sklo sahající až za jeho hlavu.

Evidentně neprošel původní záměr změny vnějších zpětných zrcátek v miniaturní kamery, aby se maximálně redukoval odpor vzduchu a zvýšil tím dojezd elektromobilu na jedno nabití.

Posun produkční verze auta o tři roky hodně prospěl pohonu, aktivní bezpečnosti i dojezdu. Vůz je totiž vybaven dvěma elektromotory, které pohání obě nápravy – stejně jako v Modelu S. Baterie má kapacitu 90 kWh. Auto disponuje kamerou sledující provoz a objekty před vozidlem, radarem a sonarem, které monitorují objekty v blízkosti auta a spolu se softwarem mají za úkol ochránit posádku před kolizí. Tento systém je standardní výbavou vozu. (U Modelu S byl donedávna příplatkovou výbavou.)

V konfiguraci s výkonnějším zadním motorem auto zrychlí z 0 na 96 km/h za 3.2 s. S těmito parametry se řadí mezi nejrychlejší sériově vyráběné SUV. Dojezd podle EPA je 413 respektive 402 km u výkonnější verze.

Elon Musk opět projevil svůj smysl pro humor v podobě zavedení nového tlačítka pro “Bioweapon defense mode”. Jedná se o režim filtrace vzduchu přiváděného přes filtry, které jsou tak jemné, že zachytí spory a viry. Takže pokud by došlo k biologické válce, dokud nevystoupíte, budete v bezpečí. 🙂

Podobným způsobem u Modelu S představoval “Insane mode” a později “Ludicrous mode”. Oba režimy aktivují maximální zrychlení vozu.

Cena Modelu X je závratná. Představená verze stojí $132 000 a patří do tzv. Founders Series. Jedná se o konfiguraci určenou pro úplně první zákazníky, kteří si auto objednali a složili zálohu před třemi lety. Proslýchá se, že Tesla vyrobila pouze šest těchto vozů. Pět jich předal prvním majitelům osobně Elon Musk. V tom šestém odjel sám. Zachytil jsem kritiku jeho počínání. Já se mu ale nedivím. Mít pět dětí a továrnu na elektromobily, tak si jeden s prvních kousků taky nechám. 🙂

Na webu Tesla Motors zatím nejsou dostupné levnější konfigurace, nicméně Elon Musk na svém Twitter účtu zmínil, že nejlevnější varianta bude o pouhých 5 000 dolarů dražší než základní verze Modelu S. Jestli tedy dobře počítám, bude to někde kolem 80 000 dolarů. Těžko říct, co bude v konfiguraci chybět. Tipnu si menší kapacita baterie, levnější interiér.

Koupíte si ho?

Pokud jste právě začali uvažovat o koupi tohoto krasavce, měli byste vědět, že když dnes auto objednáte a složíte zálohu, budete si moci svého miláčka vyzvednout v polovině roku 2016. Tesla totiž musí uspokojit objednávky před vámi.

Mně osobně se SUV nikdy moc nelíbilo. Auta dostupná na trhu mi vždy připadala dost neforemná a obrovitá. Pokud bych ale měl zbytečných sto třicet tisíc dolarů, váhal bych, jestli koupit sedan Model S nebo SUV Model X.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..