Testovací jízda Hyundai Ioniq Electric

Ioniq je novinka a velké překvapení od Korejské automobilky Hyundai. Vyrábí se ve třech modifikacích. Plug-in hybrid, Hybrid a Electric. Zatímco plug-in verze u nás ještě není dostupná, zbylé dvě si můžete u vybraných prodejců objednat. V případě elektrické verze jsou čekací doby šest měsíců a mimo Prahu nejsou zatím dostupné předváděcí vozy.

V rámci veletrhu Amper byl v Brně k dispozici jeden z mála předváděcích vozů v ČR ve verzi Future s paketem Efficiency. Měl jsem štěstí. Podařilo se mi dohodnout se zástupcem dealera Auto Balvín předváděcí jízdu na sobotu, po skončení veletrhu.

K plné výbavě vozu chyběly pouze přední parkovací čidla, elektricky posuvné sedadlo řidiče s pamětí profilů, kožené potahy sedadel s odvětráváním, dvouzónová klimatizace a systém hlídání mrtvého úhlu spolu s čidly hlídání provozu při couvání z parkovacího místa. Jinak je auto plně vybavené a je to první elektromobil na českém trhu, jehož výbava odpovídá ceně. Všechny předchozí elektromobily, které jsem testoval, působily spíše strohým dojmem. Cena vysoká, výbava osekaná.

Jízda

Ioniq okamžitě reaguje na jakýkoli podnět řidiče. Řízení je přesné, auto skvěle sedí, podvozek je spíše tvrdší, ale přesto jsem za těch cca 20 km, které jsem mohl s autem po Brně a okolí ujet, netrpěl. Vyzkoušel jsem si jízdu po dálnici se svižným nástupem i městský provoz a okresku.

Možnost změnit jízdní režim na sportovní asi nejvíc oceníte na relativně krátkých a členitých cestách. 295 Nm kroutícího momentu se totiž projeví při časté prudké akceleraci. To má ale nepříznivý vliv na dojezd. A ani možnost volby stupně rekuperace to nezachrání. Prodlouží sice zábavnou jízdu, ale na delší trasu to nebude. Ioniq totiž disponuje pouze 28 kWh využitelné energie, podle evropských norem s ním můžete ujet až 280 km. Podle testu webu hybrid.cz 232 km, v zimě, ale na krev. Americká EPA udává 200 km. To znamená, že průměrný řidič 200 km jistě ujede. Lze používat Ioniq na cestování mezi Prahou a Brnem pohodlně bez nutnosti cestou nabíjet? Upřímně, nevím. Podle “papírů” by to jít mohlo. Sice těsně, v EKO módu, ale mohlo. Rád bych to vyzkoušel. Pokud budu mít příležitost, rád to prověřím.

Rekuperace

S jízdou souvisí i brzdění. Rekuperaci jsem již zmínil výše, ale Ioniq disponuje tak brilantním systémem, že si zaslouží zvláštní odstavec. U elektromobilů považuji účinnost rekuperace za klíčovou vlastnost. Moc se mi líbí možnost regulovat rychlost auta pouze jedním pedálem. Až dosud s rekuperací správně pracovaly pouze Tesla Model S a BMW i3. Ale ani jeden ze zmíněných elektromobilů neuměl plachtit (zcela vypnutá rekuperace) a nastavit účinnost rekuperace během jízdy. Ioniq na to má pádla pod volantem. Jako ve formuli 1. Jen místo změny rychlostního stupně přidáváte nebo ubíráte rekuperační stupně.

Možná se vám to zdá zbytečné, zvažte ale cestu po dálnici, kdy jakékoli sundání nohy z plynu při nejvyšším, třetím stupni rekuperace, způsobí okamžité prudké brzdění. Zbytečně ztratíte energii, kterou bylo třeba vložit do získání cestovní rychlosti. Tady by se hodilo přepnout na stupeň 1 a občas pro plachtění z kopce rekuperaci úplně deaktivovat. Na okreskách se zase bude hodit dvojka a ve městě budete konstruktérům z Hyundai děkovat za trojku.

Režimy jízdy a nastavení spotřeby energie

Z webu Hyundai není jasné, že parametry režimů jízdy EKO, Normal a Sport můžete sami ovlivnit nastavením spotřeby energie na palubě. Lze nastavit stupeň rekuperace, topení.

Auto funguje jako automat. To znamená, že pokud navolíte jízdu vpřed a sundáte nohu z brzdy, auto se samo rozjede. Předejít tomu lze aktivací funkce Auto-hold parkovací brzdy. Po volbě směru jízdy se auto rozjede až po sešlápnutí plynového pedálu – ruční brzda se sama uvolní.

Adaptivní tempomat umí regulovat rychlost až do zastavení a sám auto rozjede v koloně. Užitečná funkce.

Výbava a cena

Základní výbava vyjde na 860 000 Kč. Slovo “základní” asi nebude úplně přesné, Ioniq ve verzi EV Future není žádný holobyt. Samozřejmostí jsou parkovací čidla vzadu spolu s kamerou, vyhřívaná přední sedadla a volant, adaptivní tempomat, automatická klimatizace a spousta dalších funkcí (viz. https://www.hyundai.cz/modely/ioniq-electric). Když si připlatíte 60 000 Kč za paket Efficiency, dostanete navíc hlavní LED světlomety, tepelné čerpadlo pro ohřev a chlazení interiéru bez dopadu na dojezd, nabíjení stejnosměrným proudem (CSS) a předehřev baterie pro efektivní nabíjení. Tato výbava byla v mnou testovaném voze. Jeví se mi jako dostačující. Po kožených sedadlech neprahnu. Hlídání mrtvého úhlu, sedadlo řidiče v elektrice a parkovací čidla vpředu by byly sice fajn, ale není to úplně zásadní. Tyto prvky navíc vás totiž posunou k milionu.

Otázky a odpovědi

Stačil by mi dojezd 200 – 250 km?

Nevím, jak vám. Mně ano. Nejdelší trasu, kterou pravidelně jezdím, je 150 km a v cíli je rychlonabíjecí stanice. Po nabití na ní bych se mohl vypravit zpět beze strachu, že nedojedu.

Máme tendence autem obsloužit všechny úkoly. Od krátkých tras až po dovolenou přes půlku Evropy, kterou absolvujeme jednou ročně. A tudíž bychom na ni mohli použít jiné auto, které si třeba půjčíme… Pokud tedy o elektromobilu uvažujete, jakémkoli, zamyslete se nad cestami, které pravidelně absolvujete a jaká je jejich četnost. Tak mě napadá, že výrobci mají štěstí, že od našich aut nevyžadujeme cestu po vodě…

Je adaptivní tempomat efektivní?

Na delších trasách řidič ocení tempomat. Jeho adaptivní verze je ještě lepší. V případě elektromobilu je tu ale jeden problém. Tempomat (v Ioniqu) k brzdění nevyužívá rekuperace, ale brzdu. Ve výsledku tedy bude dojezd s tempomatem horší než když řidič bude maximálně využívat rekuperačních stupňů a možnosti plachtění.

Koupit či nekoupit?

Celou dobu před testovací jízdou jsem měl strach. Strach, že se mi Ioniq bude líbit. Můj strach byl oprávněný. Z testu vyplynul úkol – zajistit finance.

Kde získám další informace?

Test webu hybrid.cz

Youtube Bjorn Nyland

Youtube Fully Charged

Autor: Pavel

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..