Tři týdny s Teslou v USA - 3722KM v modelu Y

Na fotografii se nachází červená Tesla Model Y s popisem "Zkušenosti po 3722Km Tesla Model Y v USA".
Červená Tesla Model Y

V létě 2023 jsme s manželkou byli na dovolené v Kalifornii a při té příležitosti jsme si půjčili Teslu Model Y Long Range. Jeden z hlavních důvodů byl i fakt, že o nákupu právě tohoto auta uvažujeme a chtěli jsme si jej tak vyzkoušet na delší domu, abychom věděli, co nás přibližně čeká. 🤓

Video o zkušenostech najdete zde 👇

Pozitivní věci na Tesle

Za celé tři týdny jsme neměli jediný problém, ať s nabíjecí infrastrukturou, tak autem samotným. Kdekoliv kde jsme nabíjeli bylo desítky stojanů a nikdy nebyl problém najít volné místo.

Navigace v autě pak zkušenost s Teslou ještě vylepšuje díky způsobu, jakým plánuje cestu. Stačí zadat cílovou destinaci a navigace sama rozpozná, kdy, kde a jak dlouho budete po cestě nabíjet. Z mé zkušenosti je tento odhad docela přesný a dá se na něj spolehnout. Pokud máte po cestě pocit, že procenta baterie nevychází, stačí jet s trochu lehčí nohou.

Místa v autě je na rozdávání. A to říkám jako 191cm vysoký člověk. Dlouho jsem nezažil tak komfortní jízdu jako s Modelem Y. A to mluvím nejen o místu pro řidiče, velmi pohodlně jsem se vešel i sám za sebe. Rozumím tomu, proč se Model Y v USA hojně využívá pro taxi služby.

Velmi pozitivně mě překvapila spotřeba auta, která byla na první pohled podobná jako u BMW i3, spíše nižší, tedy alespoň při dalníčních rychlostech. Je však potřeba zdůraznit, že v USA se běžně jezdí po dálnici v rychlostech 65-75(80) MPH, což odpovídá 105-120(129) Km/h. Já s i3 v ČR jezdím nejčastěji taktéž 120km/h.

Rychlost nabíjení mě překvapila. Pocitově naše nabíjecí relace trvali kratší dobu, než bych čekal. Vždy jsme se na Netflixu dívali na seriál After Life, sitcom který má přibližně 25 minut a pokud se nepletu, pouze jednou jsme zvládli dokoukat celý díl. Což je výrazný posun oproti i3, kde většinou nabíjíme kolem 35 minut.

Negativní věci na Tesle

Vrátím se ještě jednou k navigaci. Zatímco plánování cesty probíhá na jedničku, tak navigování skrze složitější křížení je docela nepřehledné. Zejména v Los Angeles kde není výjimkou, sjezd z dálnice, který vede na tři, čtyři další sjezdy a špatné odbočení rovná se 10 minut jízdy špatným směrem. Tesla správně ukazuje, v jakém pruhu se máte držet a kde máte odbočit. Nicméně ve chvíli, kdy do křižovatky vjíždíte, tak značení zmizí. To pak vede k nepřehledným situacím. Věřím, že je to o zvyku, zejména na cizí město. Já jsem se ale musel jezdit podle cedulí, jinak bych se opakovaně ztratil.

Zpětná zrcátka jsou pak kapitola sama o sobě. Chybí jim konkávní zakončení (vypouklé), které by pomohlo s mrtvým úhlem. Model Y má totiž docela velký B-sloupek a já jsem docela vysoký řidič, který má hlavu přesně za B-sloupkem. Výhled z vozu při přejíždění do levého pruhu mám tedy dosti omezený a zrcátka nechávají docela veliký mrtvý úhel. Ne jednou se mi stalo, že jsem téměř přehlédl auto, které bylo vedle mě. Výhodou je, že tesla zobrazuje na displeji záběry z kamer. Pak se ale musíte při odbočení vlevo, dívat vpravo na display a to není úplně přirozený pohyb. Naštěstí nový Model 3 má již značení mrtvého úhlu a doufám, že se toho brzy dočkáme i u dalších modelů.

Při vyšších rychlostech můžete slyšet lehký pískot motoru na vyšší frekvenci. Což může být pro někoho otravné. Naše verze auta byla bez zadního platíčka, takže je možné, že s hlukem motoru pomůže. U mého BMW i3 je zvuk motoru slyšet také, ale jen když sklopím zadní sedačky a oddělám platíčko kufru.